De afgelopen tijd hebben we een aantal landen bezocht in de Tekentuin. We hebben informatie over het land bekeken in het prachtig geïllustreerde prentenboek ‘Atlas’ en per les stond er een kunststroming uit dat land centraal. Een aantal opdrachten zijn verdeeld over twee lessen. Zo hadden we genoeg tijd om de les voor te bespreken en om het uit te werken. Soms werkten kinderen nog verder aan een tekening, terwijl anderen al klaar waren. Die kinderen kregen dan een extra opdracht binnen het thema.
De leeftijden binnen de groepjes lopen soms nogal uiteen. Dat verloopt erg leuk! Kinderen inspireren en helpen elkaar. Dit betekent ook dat ik de opdrachten soms moeilijker of makkelijker maak, passend bij de mogelijkheden van elk kind.
Hieronder een verslagje van de lessen tot nu toe.
Onze reis is nog niet klaar; na de herfstvakantie gaan we nog meer landen ontdekken!

Ierland
We hebben het gehad over Ierland en de Kelten. In de Keltische kunst komen vaak knopen voor. Met touw hebben we zelf eerst knopen geoefend en bekeken hoe het touw daarbij onder- en bovenlangs ging. Daarna hebben we zelf een Keltische knoop getekend. Bij het tekenen van knopen ervaar je soms dat je zelf ‘in de knoop’ raakt, doordat je goed moet opletten waar je de lijnen onderlangs en bovenlangs moet tekenen. Als het dan lukt, voel je daarna hoe lekker het is om weer ‘uit de knoop’ te zijn als de knoop klopt.

Rusland
De Russische Matroesjka stond centraal in deze les. ‘Matroesjka’ betekent ‘boerinnetje’. We hebben bekeken hoeveel poppetjes er in 1 Matroesjka zitten. En iedereen bedacht welk poppetje hij/zij zou zijn als ze symbool zouden staan voor de fases van het leven van baby tot oma.
We hebben onze eigen Matroesjka’s versierd met bloemen, krullen, hartjes en stippen.

Australië
Deze les hebben we gewerkt op stukken karton! Uit Australie komt de stippenkunst van de Aboriginals. De kinderen hebben geleerd over de verhalen die de Aboriginals vertelden door middel van hun kunst. De aboriginals stonden (staan) heel dicht bij de natuur en moeder aarde; dat hebben we bij deze les ook gedaan door met onze handen te schilderen en daarbij een beetje zand door de verf te mengen. Daarna heeft iedereen een eigen dier gekozen en de omgeving versierd door met stokjes en takjes stippen te maken.

Mexico
In Mexico wordt elk jaar op 1 en 2 november gevierd dat de doden voor 1 dag terugkeren naar de aarde: Día de Muertos. Overleden dierbaren worden die dag flink in de watten gelegd. De Mexicanen maken de graven schoon en mooi, en soms wordt er thuis een altaartje gemaakt. In de les maakten we een klein altaartje waarbij de kinderen een veer of een steen neerlegden voor hun eigen overleden dierbaren (dat konden ook huisdieren zijn).
In Mexico maken ze er een feestje van met lekker eten en drinken; ook voor de doden. Daar hoort ook deze ‘suikerschedel’ bij, die versierd wordt met allerlei vrolijke kleuren, krullen, bloemen, hartjes, enz. Tijdens deze les hebben we ervaren hoe het is om op zwart papier te tekenen. Dan krijgen de kleuren een heel ander effect!