Na het eerste deel van onze reis om de wereld waren we nog lang niet klaar!
Er waren nog genoeg landen te ontdekken, en in november en december gingen we daar dus mee verder. Elke les stond een ander land centraal en bekeken we weer een plaat uit het prachtige prentenboek ‘Atlas’. Echt een aanrader om dat boek eens te bekijken!
Daarna maakten we een kunstwerk dat aansloot bij een kunstenaar of een kunststroming uit dat land. Niet alle groepjes hebben de lessen in dezelfde volgorde doorlopen.
Hieronder een reisverslag!

Nederland
De les in eigen land stond in het teken van de kunstenaar Mondriaan. Hij staat bekend om zijn werk in rechte lijnen met de kleuren rood, geel en blauw. Met een liniaal en zwarte stift hebben we lijnen getekend. De hokjes die ontstonden hebben we ingekleurd met ecoline. Door de gestructureerde manier van werken is dit een denk-voelwerkje dat rust en aandacht geeft, zonder in emoties te schieten. Het is een goede opdracht om te doen als je je uit balans voelt!

Afrika
Afrikaanse traditionele kleding is heel kleurrijk en vol patronen. We bekeken daar afbeeldingen van. In je leven heb je ook patronen. Zoals je ochtendritme en avondritme. Praten en zingen doe je ook in een ritme. We hebben geoefend met het klappen en stappen van patronen en ritmes. Daarna hebben we patronen getekend op een zwart krasblaadje. Het uitvoeren van patronen kan een gevoel van rust en balans geven. Het structureert je gedachten. Ingewikkelde patronen geven ook een vorm van uitdaging.

Spanje
Uit Spanje komt niet alleen Sinterklaas, maar ook de beroemde kunstenaar Picasso. We hebben het gehad over zijn leven en kunst en een aantal van zijn werken bekeken. In gedachten haalde Picasso alles wat we zien in het dagelijks leven uit elkaar: alsof het stukken en brokken zijn. En die zette hij opnieuw in elkaar, op een onverwachte manier. Op deze manier hebben wij een portret gemaakt. Eerst hebben we de zintuigen getekend en stonden we even stil bij de functie van elk zintuig. We bespraken vragen zoals: lijkt jouw neus op die van iemand anders in de familie? Laat jij je tanden zien als je lacht? Welke muziek hoor jij het liefst? Wat voor haar zou jij het liefst hebben? De losse zintuigen hebben we op een blad geplakt in een geheel eigen compositie, en er plaatjes uit tijdschriften aan toegevoegd. Vervolgens hebben we er een gezicht omheen getekend en het ingekleurd met plakkaatverf.

Canada
In Canada woonden vroeger vele indianenstammen. We hebben besproken dat zij ‘indianen’ genoemd werden omdat Columbus dacht dat hij in India terecht was gekomen toen hij per ongeluk Amerika ontdekte. De dieren in totempalen symboliseren de krachtdieren die bij een indianenstam hoorden. Wij zijn op zoek gegaan naar onze krachtdieren door middel van een visualisatie. Ik las een verhaaltje voor waarbij we in gedachten door een woud in Canada liepen, waar we drie dieren tegen kwamen: een waterdier, een landdier en een luchtdier. Die dieren zijn verwerkt in de eigen totempalen van de kinderen. Sommige kinderen kozen zelf een ander dier, of meerdere dieren. We hebben besproken welke kracht van het dier bij elk kind paste en hoe het dier jou zou kunnen helpen. De kinderen die eerder klaar waren kregen een extra opdracht waarbij wel al krassend een indianendorp hebben getekend. Wat waren ze verrast hoe eenvoudig en goed je kunt tekenen terwijl je krast!

India
Een Kolam is een lijntekening die wordt gemaakt op basis van een raster met puntjes. In zuid India worden Kolams gestrooid door vrouwelijke Hindoes. Elke ochtend voor zonsopgang, wordt de vloer van het huis met water gereinigd en glad gemaakt. Daarna strooit zij met gekleurd rijstpoeder een Kolam voor de ingang van haar huis. De Kolams laten zien welke goden of godinnen er die dag dienst hebben, maar ook de rang en de staat van de bewoner. Kolams worden gemaakt met de bedoeling dat er welvaart naar huizen komt. een Kolam dient als versiering, bescherming en viering van het leven. Wij hebben geoefend met het tekenen van een Kolam van punt naar punt. Op deze manier hebben we een kerstboom getekend!
Lockdown…
Er stond nog een Kolam op het programma voor de laatste les. Maar toen kregen we bericht dat Nederland in strenge lockdown ging! Hopelijk kunnen we na 14 januari de lessen weer oppakken. Dan gaan we verder met een nieuwe reeks: Mandala-tekenen!