De eerste lessen van 2022 stonden in het teken van mandala tekenen.
Het woord ‘mandala’ komt uit het Sanskriet. Dat is een oude taal uit India, waar ook de mandala vandaan komt. De letterlijke mandala betekenis is ‘magische cirkel’. In veel culturen staan cirkels voor eenheid en natuurlijke orde. Naast dat de zon, de maan, de aarde en andere planeten rond zijn, komt deze cirkel ook symbolisch terug in je vrienden- of familiekring. In de natuur zie je ook mandala vormen in bloemen, planten of bijvoorbeeld de kringen van het water als je er een steentje in gooit.
Mandala’s tekenen of inkleuren is goed voor je concentratie en stimuleert de creativiteit. Het helpt kinderen hun energie te bundelen.
Hieronder een verslagje van elke tekenopdracht, met foto’s van de prachtige resultaten. Mijn intentie is om van elke tekening een foto te maken, maar… in de drukte of mijn enthousiasme vergeet ik dat nog wel eens…

Schaatsen op papier
Dit was een intuïtieve mandala. Dat betekent in dit geval dat je tekent zonder plan, je weet niet wat het resultaat zal zijn. Dat ontstaat vanzelf!
We hebben het over schaatsen gehad, en hoe dat verschilt van lopen. Als je schaatst kun je lekker zwieren en zwalken over het ijs. Dat hebben we ook met ons potlood op het papier gedaan. Het hele papier werd vol gezwalkt!
Daarna keken de kinderen wat ze een leuk of interessant stukje vonden in deze schaatslijn-tekening. Daar trokken ze een cirkel met een ontbijtbordje. Vervolgens bekeken we of er iets tevoorschijn kwam tussen die lijnen. Een meisje zei heel mooi: ‘we kijken of er iets is wat gezien wil worden’.
De kinderen mochten er ook voor kiezen om de vakjes te kleuren zoals ze dat zelf wilden. Lekker mindful!

Mandala met sjablonen
We hebben het gehad over vormen: rechte vormen, ronde vormen en combinatievormen. Het tekenen van een gesloten vorm maakt het ervaren van grenzen duidelijk. Het kan een hulpmiddel zijn om de buitenwereld buiten te houden en je innerlijk te ontwikkelen.
Ieder kind tekende een eigen vorm en knipte dat uit. Vervolgens trokken we die sjablonen om langs de vier assen van de mandala. Daarbij werden de sjablonen ook gespiegeld. Wat een verrassing was het bij de ontdekking dat er dan weer nieuwe vormen ontstaan! Hiermee wordt de fantasie geprikkeld.
Tenslotte werd deze mandala gekleurd met aquarelpotloden en een penseeltje met water.

Groepstekening
Deze les begonnen we met een groepstekening. Bij mooi weer deden we dat buiten met stoepkrijt, bij regen deden we het binnen op papier met bijenwaskrijt. Deze tekening is een mooie manier om even contact te maken met de andere kinderen en om je plek en je aandeel in de groep visueel te maken.
We maakten een kring. Vanuit het eigen plekje trok ieder kind om de beurt een lijn naar een ander kind. We begroeten het kind even, en dat trekt vervolgens een lijn naar weer een ander kind. Zo gingen we door tot ieder kind een lijn had getrokken naar alle anderen. Er ontstond een lijnenspel dat we vervolgens samen hebben ingekleurd. En het kreeg nog een beetje extra aandacht door het bijenwaskrijt op te poetsen met schapenwol, waardoor het mooi gaat glanzen. Tenslotte hebben we een gesprekje gevoerd over ieders aandeel in de tekening en hoe dat werd ervaren, èn besproken hoe we de tekening zouden verdelen!
Een groepje heeft deze tekening niet gemaakt omdat er een aantal kinderen afwezig waren.

Vriendjesmandala
Deze tekening sloot aan bij de groepstekening. We tekenden een cirkel, in het midden teken je jezelf in jouw eigen feestje. Wie nodig je uit op je feestje? Al die mensen (en ook dieren) teken je in de cirkel om jou heen. Zo ervaren kinderen de liefde die ze van hun omgeving krijgen. Sommige kinderen waren nog niet klaar met deze tekening en mogen er thuis verder aan werken. Vanwege Valentijnsdag heeft een groepje tijdens deze les een Valentijnsmandala getekend.

Groeimandala
We begonnen deze les met een gesprekje over het begrip ‘groeien’. Wat is dat eigenlijk?
Bij deze groeimandala hebben we stapje voor stapje een mandala getekend die groeide vanuit een zaadje in het midden. Tussendoor was er telkens even ruimte om te kleuren en na een aantal stapjes mochten kinderen kiezen of ze zelf de volgende stapjes wilden tekenen, of liever nog met mijn stapjes verder wilden gaan. Zo was er ruimte voor kinderen om hun eigen energie en fantasie te uiten, of om te kiezen voor de houvast van een voorbeeld. Uiteindelijk maakte ieder er zijn eigen mandala van en zagen ze er stuk voor stuk anders uit!