Van de zomervakantie tot de herfstvakantie stond de natuur centraal in de Tekentuin! We hebben elementen uit de natuur getekend maar ook materialen uit de natuur gebruikt op allerlei leuke, speelse manieren.
Met mooi weer zijn de lessen in Molenhoek buiten, in de tuin. In Malden is de les in het prachtige nieuwe gebouw van basisschool de Vuurvogel.
Kijk bij elke les vooral ook in de foto-slider van alle prachtige resultaten!
Kristallen
In de natuur zijn kristallen verborgen als echte schatten in de rotsen en de bergen. We hebben echte kristallen bekeken en geobserveerd: hoe ziet het eruit? Hoe voelt het? Kun je het ruiken? Maakt het geluid?
Bij deze les hoorde ook een spel, het heet Schatgravers, waarbij de kinderen op zoek gingen naar hun eigen innerlijke ‘kristallen’, namelijk de talenten in hun karakter. Die gevonden kristallen hebben we omgezet naar een tekening! Elk kristal stond symbool voor een talent.
Kijk naar de diavoorstelling hieronder voor alle stralende resultaten!
Monoprinten met bloemen en planten
Mono betekent 1x, printen betekent afdrukken. Dat hebben we gedaan met planten, bloemen en onkruid die we gewoon in onze omgeving kunnen vinden. In de tuin, in de natuur en langs de straat. Met een plexiglas plaat, verf en rollers zijn we aan de slag gegaan. Het was echt genieten van de verrassende resultaten!
Ik zie, ik zie: vormen!
We deden tijdens deze les eerst een spelletje ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ waarbij we een vorm omschreven. Daarna een zintuigenspel, waarbij de kinderen onder een doek verschillende voorwerpen konden voelen. Vervolgens tekenden ze die vorm op papier. Als je de vorm herkent, is dat een stuk gemakkelijker dan wanneer je niet weet wat het voorwerp was.
We gingen vervolgens aan de slag met ‘het negatief’ van het botanisch monoprinten uit de vorige les. Dit is de eerste afdruk met verf uit die les, waarbij uitsparingen zijn op de plekken waar de plantjes hebben gelegen. In die vlekkerige verftekening gingen de leerlingen op zoek naar vormen en hebben ze die ingevuld met kleurpotlood. Er kwamen allerlei dieren, figuren en zelfs verhalen tevoorschijn!
Bosverhaal in houtskool
Tijdens deze les hebben de kinderen met houtskool gewerkt. Eerst hebben we geëxperimenteerd met het materiaal, ook met houtskool dat gewoon uit de kachel komt. Daarbij kunnen je handen erg vies worden; voor sommige kinderen wel spannend, voor anderen juist heerlijk.
Vervolgens werd er een verhaal voorgelezen over een egel en een eekhoorn. De kinderen kozen welk stukje uit het verhaal ze leuk vonden om uit te werken met houtskool.
Eco-printen
Eco-printen is het maken van afdrukken van planten op papier. We hebben buiten mooie herfstbladeren verzameld en daarvan een compositie gemaakt op een aantal velletjes dik aquarelpapier. Vervolgens ging het geheel, samengedrukt tussen twee plankjes, in een pan met kokend water en een beetje beitsmiddel. Hierdoor ontstonden prachtige kunstwerken met de natuurlijke kleurstoffen uit het blad zelf. Het lijkt wel toverkunst!!
Een week later gingen we hiermee verder door er kleurtjes en tekeningetjes aan toe te voegen. Ieder kind is met een mooie zelfgemaakte wenskaart naar huis gegaan.
Herfst-mandala
De bladeren van het eco-printen hebben we ook gebruikt als sjabloon voor een herfstmandala. Sommigen waren nog niet klaar en mogen lekker thuis verder gekleurd worden.
Herfst, herfst, wat heb je te koop?
Bij deze les begonnen we met een korte kinder-meditatie waarbij we stevig gingen staan als een boom en mochten ervaren hoe het is om sterk en stevig met je wortels in de grond te staan. Heel knap hoe het veel kinderen lukt om met hun aandacht bij hun lijf te blijven!
Vervolgens deden we een tekenspel waarbij we met een potlood een eikel, walnoot, of kastanje voortduwden over het papier. Hierbij volgden we de lijn die ontstond door de rollende beweging. Dit betekent dat je de controle los moet laten; die eikel, walnoot of kastanje rolt vaak een andere kant op dan jij bedacht hebt! Voor sommige kinderen was dat best frustrerend, anderen vonden het juist heerlijk.
Uiteindelijk was er bij iedereen een wirwar van lijnen ontstaan. De leerlingen bepaalden zelf hoe ze die lijnen wilden invullen: door te kijken of ze er een vorm in herkenden, door gewoon lekker de ontstane vlakjes te kleuren of door de lijn over te trekken en vervolgens de vlakjes ook in te vullen.
Poëzie
Na de herfstvakantie gaan we tot de kerstvakantie tekeningen maken aan de hand van een gedicht dat elke week centraal staat. Leerlingen hebben zelf een aantal wensen doorgegeven waarmee ik rekening probeer te houden. Bijvoorbeeld nog eens oefenen met het tekenen van mensen en huizen, maar ook weer aan de slag met materialen zoals ecoline en pastelkrijt.