Skip to main content

Welkom bij deze online galerij! Tussen de zomervakantie en de herfstvakantie was het thema ‘1001 nacht’.

1001 nacht is van oorsprong een Perzisch boek, dat later overgenomen is door de Arabieren. Ik heb me verdiept in de achtergrond van het boek en ontdekte dat er, net als in de meeste Europese sprookjes trouwens, nogal gruwelijke dingen gebeuren in de verhalen. Gelukkig is het niet zo moeilijk om het voor kinderen wat luchtiger en vriendelijker te maken, ik heb voor deze lessen een kinderboek gebruikt als leidraad.

Het getal 1000 is een teken van oneindigheid. Daar is nog een nacht aan toegevoegd, om zelfs de grens van oneindigheid te overschrijden.

1001 nacht is een verhaal vol met verhalen. De rode draad gaat over een koning die na het overspel van zijn vrouw heeft besloten dat alle vrouwen onbetrouwbaar zijn. Om ze te straffen neemt hij elke dag een nieuwe vrouw, die hij na elke nacht laat vermoorden. Een vrouw, Sheherazade denkt dat zij zichzelf en alle vrouwen kan redden. Ze gaat vrijwillig naar de koning en vertelt hem elke avond een verhaal, dat zo goed is dat de koning de volgende avond wil dat ze verder vertelt. Elk verhaal van 1001 nacht begint en eindigt met een ritueel:

‘De volgende nacht zei Sheherazade: ‘O, gelukkige koning…’ en gaat verder met haar verhaal.

Aan het einde van elk verhaal kan de koning er geen genoeg van krijgen. Sheherazade belooft de volgende dag verder te vertellen als hij haar nog een dag in leven laat…

Kijk snel verder voor de resultaten en een verslagje van deze lessen!

Met veel trots toon ik je een greep uit het werk van leerlingen in de leeftijd van 5 t/m 12 jaar! 

Een stad uit 1001 nacht

Voor deze tekening hebben we wel 4 lessen de tijd genomen! Met mooi papier, zwarte stift en ecoline hebben alle kinderen hun eigen sprookjesachtige oosterse stad gecreëerd. Voor sommigen een levendige plek waar van alles gebeurt en voor anderen juist een plek om tot rust te komen.

Mijn eigen wonderlamp

Voor deze les hebben we het verhaal over Aladin en de wonderlamp besproken. Wist je dat dit het enige verhaal is uit 1001 nacht dat nìèt oorspronkelijk Arabisch of Perzisch is? Het is geschreven door de Fransman Antoine Galland die de verhalen als eerste Europeaan in 1709 ontdekte en ze wilde uitgeven in een boek.

De kinderen hebben hun eigen wonderlamp ontworpen en mochten natuurlijk ook een wens doen!

Henna versieringen

Bij veel Arabische feesten, zoals bijvoorbeeld een bruiloft, versieren mensen hun handen met henna-patronen. Daarbij worden symbolen gebruikt voor vruchtbaarheid, kracht, geluk en bescherming.

Tijdens de les ontwierp elk kind een eigen henna versiering. En de kinderen die dat wilden kregen daarna hun eigen ontwerp ook met echte henna op hun hand (of voet of enkel)!

Na de herfstvakantie gaan we verder met het thema 1001 nacht!