Skip to main content

Welkom bij deze online galerij! Tussen de kerstvakantie en de voorjaarsvakantie hebben we in 5 lessen gewerkt aan een schilderij over de 5 rijken, die samen jouw wereld vormen. Elke les werden er elementen uit 1 van de rijken toegevoegd: het mineralenrijk, het dierenrijk, het mensenrijk, het plantenrijk en het hemelrijk. Ieder kind was volledig vrij hoe dit werd ingevuld.

In de foto’s bij elke lesbeschrijving zie je het proces in stapjes van het begin naar het eindresultaat van alle prachtige kunstwerken!

Met veel trots toon ik je het werk van mijn leerlingen in de leeftijd van 5 t/m 12 jaar! 

Het mineralenrijk

Tijdens de eerste les koos elk kind twee kleuren als basis voor het schilderijtje. Met de handen werden die op het doek geschilderd. Vervolgens bespraken we het Mineralenrijk. Dit heeft te maken met (edel)stenen en kristallen. We hebben ons hierin verdiept en met onze zintuigen hebben we verschillende (edel)stenen en kristallen bekeken.

Ieder kind schilderde een eigen interpretatie van het mineralenrijk op het schilderij.

Daarnaast had ik tijdens mijn wandelingen in onze omgeving stenen verzameld. Iedereen mocht er eentje kiezen en er een eigen edelsteen van maken met een mooie verfkleur.

Het dierenrijk

Als jij een dier zou zijn…welk dier was je dan? Heb jij nu al sterke eigenschappen van dat dier? Of zou je ze wíllen hebben? Dit dier werd op de beschilderde steen van de vorige les getekend.

Uit tijdschriften werden vervolgens dieren geknipt en op het schilderij geplakt. Bij het nabespreken hebben we het gehad over de kwaliteiten en kenmerken van deze dieren, of wat dit dier aan het doen is, of van plan is. En wat elk kind daarin herkende van zichzelf.

Het mensenrijk

Waarin verschillen mensen van dieren? Een groot verschil is het voelen van emoties. We hebben allerlei verschillende emoties besproken aan de hand van kaartjes. Sommige kinderen kunnen al heel goed een koppeling maken naar hun eigen emoties, anderen vinden dat nog wat lastiger en iedereen bepaalde zelf hoeveel hij daarover wilde delen met de rest. De opdracht bij deze les was aangepast aan de gemiddelde leeftijd in de groepjes. In sommige groepjes hebben we een werkblad met een tekening over een menselijke eigenschap gemaakt. Andere groepjes maakten een zelfportret…met hun ogen dicht! Een mooie oefening om los te laten dat een tekening mooi moet zijn of dat het moet kloppen…

Voor het schilderij werden deze keer mensen uit tijdschriften gezocht en uitgeknipt.

Het plantenrijk

Voor het plantenrijk hebben we blaadjes van de klimop gebruikt. Daarmee hebben de kinderen afdrukken gemaakt op hun schilderij. Daarna mochten zij toevoegen wat zij wilden binnen het thema. Daarbij kregen zij de opdracht om in ieder geval een bloem te schilderen.

Wat zegt de tekentaal over de bloem? Kun je die bloem in het hart kijken, of is ze nog gesloten? Heeft het een steel en schutbladeren? Hoe open of gesloten is de vorm, hoe gevoelig de kleur?  Voelt hij zich vrij…is er genoeg licht, lucht en water?

Daarnaast werd er met dezelfde klimop-blaadjes een planten-mandala gemaakt op een vierkant tekenpapier. Daarbij mochten de kinderen kiezen of ze verder gingen met verfafdrukken van het blaadje, of dat ze het met potlood om wilden trekken en kleuren. Hier en daar werd leuk geëxperimenteerd!

 

Het hemelrijk

Waar denken we aan bij dit thema? Wat is er allemaal te zien in de hemel? Wolken, sterren, planeten en verschillende kinderen noemden dat overleden dierbaren daar zijn. Daar hadden we mooie gesprekjes over, met respect voor ieders gedachten hierbij.

We bekeken ook kaarten met dromerige illustraties erop en bespraken kort wat we zagen en dachten daarbij.

Vervolgens schilderde iedereen een eigen interpretatie van het hemelrijk en tenslotte was er alle ruimte om het schilderij af te maken zoals je zelf wilde.

Veel schilderijen liggen nog in de Tekentuin omdat de verf nog nat was; na de voorjaarsvakantie komt alles mee naar huis, maak maar vast een mooi plekje vrij voor een prachtig nieuw kunstwerk tegen de muur!

Na de voorjaarsvakantie is er een langere reeks van 9 lessen waarin we gaan ‘spelen met kleur en vorm’!