Welkom bij deze online galerij!
Tussen de meivakantie en de zomervakantie was het boek ‘de Kleine Prins’ het thema van de lessen. We hebben geluisterd naar het verhaal, waarin veel filosofische elementen zitten. Ieder kind kreeg de ruimte om het verhaal op zijn eigen manier te interpreteren.
De essentie van de lessen lag natuurlijk bij het maken van een eigen mini-boekje!
Voor mij is het belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk eigenaar zijn over hun eigen werk. Ik geef een opdracht, zij bepalen zelf hoe ze die invullen. Daarbij gebruiken we meestal kleurpotloden als materiaal, maar ik bied ook andere materialen aan, zodat kinderen kunnen kennismaken en ontdekken wat bij hen past. Soms hebben ze geen zin in de opdracht; dan probeer ik ze toch uit te dagen om er wel in mee te gaan. Op die manier verbreden ze hun horizon een beetje.
Kinderen vragen mij wel eens of ik alle lessen zelf bedenk. Ja dus! Dat vind ik bijna net zo leuk als het geven van de les. De tekeningen bedenk ik meestal zelf, al gebruik ik natuurlijk ook de grote bron van inspiratie vanuit mijn opleiding en heel af en toe kom ik op internet een tekening tegen die heel goed past binnen de les.
Zit jouw kind op tekenles in de Tekentuin? Of ben je nieuwsgierig naar de lessen? In dit verslagje vertel ik je graag wat meer over de tekeningen en het prachtige boekje dat voor de zomervakantie mee naar huis kwam!
Maak je eigen boekje: de achtergrond
We begonnen met de basis: het boekje zelf. Meteen al gaven we kleur aan het verhaal door met ecoline vlekken te druppen op nat papier. Deze techniek heet ‘nat in nat’. Kinderen vinden het magisch om te zien hoe een verfdruppel zich verspreid naar een gekleurde vlek! Volwassenen trouwens ook…
We lieten het papier lekker drogen in het zonnetje en bij de volgende les konden we er een boekje van vouwen.
Bedenk je eigen verhaal: wie? wat? waar?
We hebben in de voorbereidingen de tijd genomen om de opzet voor het verhaal in het boekje te maken. Hoe zit een verhaal eigenlijk in elkaar? Welke elementen zijn belangrijk? Hoe is de opbouw?
In elk verhaal zit een hoofdpersoon; wie is de kleine prins? Hoe ziet hij eruit? Hoe is zijn karakter? Vervolgens: over wie gaat jouw verhaal? We hebben geoefend hoe je een mensfiguur kunt tekenen volgens de richtlijnen van portret-tekenen.
Waar speelt het verhaal zich af? De kleine prins reist vanaf zijn eigen planeet naar allerlei vreemde planeten en belandt vervolgens op de aller-vreemdste: de aarde. Hoe ziet zijn eigen planeet eruit? Wat is daar te vinden? Vervolgens: waar speelt jouw verhaal zich af?
Wat gebeurt er in het verhaal? De kleine prins ontmoet allerlei rare personen op zijn reis. Ook maakt hij vrienden, de belangrijkste is een piloot die hij ontmoet in de woestijn. Uiteindelijk mist hij zijn eigen planeet. Vervolgens: wat gebeurt er in jouw verhaal? Hierbij maakten de kinderen een opzet voor de bladzijden in hun boekje van begin – midden – eind.
Bloemen tekenen
Een belangrijk figuur in het verhaal van de kleine prins is de bloem op zijn eigen planeet. Zij is een mooie roos en beweert de enige te zijn van haar soort. Hoe kun je bloemen tekenen? We hebben verschillende bloemen bestudeerd: Welke kleur hebben ze? Hoe zien de blaadjes eruit? En de schutbladeren aan de steel?
De jongere kinderen hebben verschillende soorten bloemen getekend, met de bos bloemen op tafel als voorbeeld. De oudere kinderen hebben geoefend hoe ze bloemen in perspectief kunnen tekenen en kleuren met gebruik van donker en licht.
Je eigen boekje!
De kinderen kregen de keuze of ze hun eigen verhaal wilden bedenken of het verhaal van de kleine prins wilden tekenen.
Ik heb een aantal kinderen gevraagd wat hun favoriete bladzijde uit het boekje is, daarvan zien jullie hier de foto’s!
Voor mij was het zo mooi om het ontstaan van deze bijzondere boekjes te mogen volgen! Ik vond het bijna jammer dat ze de Tekentuin gingen verlaten toen ze klaar waren. Ze hebben vast en zeker een mooi plekje gekregen bij de kids thuis.





































