Benieuwd waar we de afgelopen periode aan gewerkt hebben in de Tekentuin? Check dan dit verslag! Kijk vooral ook naar een deel van de prachtige resultaten in de foto-galerij onder het verslag!
Tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie begonnen we met het maken van een eigen verjaardagskalender! Met voor elke maand een andere opdracht met allerlei thema’s, stijlen en technieken. In de maand van je verjaardag ben je vrij om er je eigen feestje van te maken. Dan mag je kiezen of je zelf een feestelijke tekening bedenkt, of dat je een extra feestelijk tintje geeft aan de gegeven opdracht. Of je volgt gewoon de opdracht zonder extraatjes; ieder kind bepaalt dat zelf!
September: Romero Britto.
Omdat de lessenreeks begon in september, was dit ook het eerste kalenderblad waar we een tekening voor hebben gemaakt.
Romero Britto is een Braziliaanse kunstenaar, geboren in 1963. Britto maakt veelkleurige schilderijen en sculpturen in pop-art stijl. Hij gebruikt dikke zwarte lijnen en kleurige vlakken met allerlei patronen. Zijn figuren komen tot leven door hun felle kleuren en hebben de kenmerken van een stripverhaal. Hiermee lijkt het of ze je een fantasierijk verhaal vertellen.
In september wordt de overgang van de zomer naar de herfst steeds beter zichtbaar in de natuur. Vooral in het bos verandert er van alles. We hebben voor deze maand een herfstdier getekend in de stijl van Romero Britto.
De vrolijke kleuren van Britto passen in de tekeningen nog bij de sfeer van de zomer, het bosdier doet al denken aan de herfst. Bekijk hieronder een deel van de resultaten!
Oktober: Halloween!
Elk jaar merk ik dat veel kinderen het heerlijk vinden om eens lekker te griezelen in hun tekening. Het tekenen van monsters en griezels kan helpend zijn bij het omgaan met je angsten. Want je bepaalt zelf wat er op papier verschijnt en hebt daarmee ook de controle over datgene wat je eng vindt.
Voor deze tekening hebben we eerst besproken wat we nou eigenlijk vieren met Halloween. Wist je dat het al zo’n tweeduizend jaar geleden ontstond bij de Kelten in Ierland?
De kinderen kregen vervolgens de keuze om zelf een invulling te geven aan hun tekening. Ze mochten meedoen met het voorbeeld van de docent, of zelf wat bedenken. Of ze maakten helemaal geen Halloween-tekening en maakten in plaats daarvan een herfst-tekening door elementen weg te laten of te vervangen. Bijvoorbeeld door een paddenstoel te tekenen in plaats van een spookhuis.
November: Lekker laten stromen!
Bij ‘stroming’ kun je denken aan natuurlijke elementen, zoals het stromen van water of een rivier. Maar ook lucht, lava, vuur en lawines zijn stroming. In je eigen lijf stromen je bloed. En ook je gedachten en emoties kunnen stromen.
‘Stromingsbeelden’ zijn lijnen en patronen die elkaar volgen; het is de afbeelding van een beweging. Je kunt overal in de wereld om je heen stromingsbeelden vinden: de lijnen in boomschors of elfenbankjes, de strepen van een zebra of de rimpels in onze huid.
Het tekenen van stromingsbeelden kan een gevoel van zelfvertrouwen geven. Doordat je de beweging zelf kunt sturen en onderbreken. Het leert je ook om je (beter) aan te passen; met de stroom mee te bewegen.
December: Sinterkerst!
In december zijn er natuurlijk twee belangrijke feesten. Wat doe je dan als je maar één tekenvel hebt voor deze maand? Dan combineer je het Sinterklaasfeest en het Kerstfeest in één tekening: SinterKerst!
We bedachten eerst samen welke woorden typisch horen bij deze decemberfeesten. Daarna hebben we geoefend hoe je een kado (in perspectief), een pietje, een kerstboom en een peperkoekhuisje (in perspectief) kunt tekenen.
Vervolgens heeft ieder kind op eigen wijze de decemberfeesten gecombineerd in één tekening. Bij deze opdracht werd duidelijk hoe mooi kinderen elkaar kunnen inspireren in hun creatieve ideeën!
Januari: Wassily Kandinsky
Kandinsky was een Russische kunstenaar die leefde van 1866 tot 1944. Hij was één van de eerste schilders die het belangrijk vonden om niet herkenbare beelden te maken. Daarbij liet hij zich inspireren door kindertekeningen. Kandinsky probeerde ook muziek om te zetten in visuele beelden. Zijn schilderijen zijn herkenbaar aan de vele lijnen, stippen en vormen. Ook gebruikt hij vele kleuren in zijn werk. Kandinsky kwam tijdens het schilderen van de ene vorm in de andere terecht. In die tijd vonden mensen zijn werk veel te chaotisch en een belediging voor de kunst.
Bij het maken van de tekening voor deze maand luisterden de kinderen naar muziek, terwijl ze op gevoel allerlei lijnen, stippen en vormen tekenden. Voor sommigen was het een uitdaging om het idee los te laten dan het ‘iets moet voorstellen’! Dit is een mooie oefening van je creativiteit en het loslaten van controle.











































