Skip to main content

Na de carnavalsvakantie hebben we de verjaardagskalender afgemaakt. En deze reeks hebben we natuurlijk afgesloten met de expositie in het Lees en OntmoetingsPunt (LOP) in Molenhoek! Daarna hadden we ruimte voor één of twee losse lessen die gingen over ‘vormen’.

Hieronder weer een verslagje èn de foto’s!

Juli: zomerse bloemen (in de stijl van Hundertwasser).

We tekenden een kleurrijke bloemenweide in de stijl van de kunstenaar Hundertwasser. Hij was een kunstenaar die in 1928 geboren werd en hij leefde tot 2000. Hij is 71 jaar geworden. Hundertwasser maakte veel schilderijen tijdens zijn leven. Hij hield zich vanaf de jaren 50 bezig met architectuur. Ook ontwierp hij vlaggen, postzegels, munten en folders.

In zijn schilderijen maakte hij gebruik van veel kleuren. Net als in zijn gebouwen is geen lijn recht, maar vaak lopen de lijnen wel parallel. Hundertwasser was gefascineerd door de spiraal en dit komt ook in veel gebouwen terug. Hundertwassers schilderijen zijn vaak abstract, maar hij maakte ook schilderijen in dezelfde stijl van gebouwen.

Veel van Hundertwassers schilderijen zijn tegenwoordig te zien in zijn oude woonhuis in Wenen, dat hij zelf ontwierp. Dit huis is tegenwoordig een museum.

Augustus: vrije tekening OF je droomvakantie!

Vrij tekenen stimuleert de fantasie. En het geeft de kinderen de gelegenheid om aandacht te geven aan dat waar zij op het moment behoefte aan hebben. Ook kan het een mogelijkheid zijn om te uiten wat er in hun binnenwereld speelt. Zodat zij dat een plekje kunnen geven.

Kinderen kunnen het ook lastig vinden om zelf iets te bedenken. Deze kinderen kregen een opdracht die zij vrij in konden vullen: teken jouw droomvakantie!

De expositie!!

Het is prachtig om te zien hoe ieder kind op zijn of haar eigen manier invulling geeft aan een opdracht. En zonde om dat alleen binnen de Tekentuin te houden! Daarom exposeerden de kinderen hun kalender een week lang in het LOP. De openingsmiddag was een feestje! Vol trots werd het werk bewonderd door familie en andere geïnteresseerden. Voor herhaling vatbaar wat mij betreft!

Losse Les: spelen met vormen

Ons brein vindt het fijn om een definitie aan een vorm te geven. Zodat je begrijpt wat het is en het kunt plaatsen. Bij tekenen is het goed om dat af en toe los te laten. Dan kijk je anders naar een vorm. Je tekent het dan vanuit je waarneming en niet vanuit de betekenis (zoals het hoort te zijn).

Bij deze opdrachten kregen de kinderen sjablonen met fantasie-vormen. Daarmee maakten ze een mandala. Bij de volgende opdracht werden stripfiguren bedacht met dezelfde vormen. Wat een creativiteit kwam daarbij los!

Na de meivakantie gaan we aan de slag met het thema Sprookjes!

Daarbij gaan we met verschillende materialen werken, zoals verf, ecoline en pastelkrijt.