Het laatste blok van het schooljaar werd gevuld met het thema ‘Sprookjes’. In tegenstelling tot mijn generatie groeien de kinderen van nu minder op met de bekendheid van sprookjes. Veel kinderen kennen wel de sprookjes die Disney verfilmd heeft. We ontdekten dat deze kunnen afwijken van de originele versie uit de ouderwetse sprookjesboeken. Sprookjes zijn ook van oudsher vertellingen die een beetje kunnen veranderen bij elke keer dat ze mondeling worden doorgegeven. Zo komt het dat er verschillende versies van een sprookje bestaan!
In de vorige lessenreeks hebben we met kleurpotloden gewerkt aan de verjaardagskalender; nu was het tijd om weer te variëren met andere materialen.
Hieronder zoals gewoonlijk het verslagje èn de foto’s van veel kleine kunstenaars!
De kleine zeemeermin.
Dit is zo’n sprookje die veel kinderen kennen van de Dinsey-films. Toen ze luisterden naar het verhaal uit het boek van Hans Christian Andersen, ontdekten ze allerlei verschillen. Daarin had ze bijvoorbeeld geen naam. En ze leefde helemaal niet lang en gelukkig. H.C. Andersen schreef het verhaal al in 1836!
Voor deze tekening hebben we eerst golven getekend met bijenwaskrijt. De golfbeweging is een voorloper van het leren schrijven. Op basisscholen wordt vaak geoefend met het ritmisch tekenen van een golfbeweging. Voor deze tekening was dat niet nodig en mochten de golven lekker afgewisseld worden. Het was juist de bedoeling om ze niet netjes onder elkaar in een rijtje te maken, maar door elkaar heen! Zo ontstonden er vanzelf vissen-lijfjes, die we gezocht en verder uitgewerkt hebben.
Het zoeken van die visjes stimuleert de fantasie en de creativiteit van kinderen. Ze kunnen zoeken naar wat er al is in de tekening. Dat geeft ook zelfvertrouwen aan kinderen die onzeker kunnen zijn over hun tekenkunsten
Jouw Sprookjeskasteel!
Welke sprookjesfiguren wonen in een kasteel? Dat zijn er behoorlijk wat! Wij kennen vooral de westerse sprookjes die geschreven zijn door H.C. Andersen en de gebroeders Grimm. Maar in andere werelddelen worden ook sprookjes verteld. In Arabische sprookjes komen ook kastelen voor. En kamelen, sjeiks en dorre woestijnen. Het mooie is dat sprookjes niet geloven in grenzen, landen of talen. Ze zijn van en voor iedereen. Deze keer luisterden we naar een Arabisch sprookje over twee prinsen die door hun vader op reis gestuurd werden.
Nadat we met z’n allen met onze vingers in de lucht een kasteel hadden gebouwd, gingen we aan de slag op papier. Zonder potlood en gum maar meteen met een stift. Best spannend en een goede oefening voor kids die een vleugje perfectionisme met zich mee brengen!
Tijdens de tekening werd een verhaal verteld, de elementen werden tijdens het verhaal toegevoegd aan de tekening. Natuurlijk mochten er 00k afwijkende versies van het verhaal gemaakt worden! De tekening is gekleurd met ecoline.
De zeven dwergen.
Wist je dat Sneeuwwitje en de zeven dwergen het eerste sprookje is dat door Disney verfilmd werd in 1937? Veel kinderen wisten niet (meer) precies hoe het verhaal ging, maar samen konden we het toch nog goed vertellen. Daarbij werd ook weer duidelijk dat er verschillende versies zijn, sommige een stuk uitgebreider dan andere! Toevallig heeft de school in Molenhoek ook het thema Sprookjes behandeld, waardoor sommige kinderen erg goed op de hoogte waren van de details! Dit gaf leuke gespreksstof met de kinderen uit andere dorpen (zoals Middelaar, Mook, Heumen, Overasselt, Malden, Gennep, Wijchen en zelfs Altforst 😉 ).
Kinderen leren ook graag hoe ze mensen moeten tekenen. Bij deze tekening leerden de ze hoe ze vanuit een heel eenvoudige basis figuurtjes met allerlei lichaamshouding kunnen tekenen. Wat zijn ze vrolijk geworden, die zeven dwergen!
Je eigen sprookjeslandschap
Het werken met collage geeft weer een andere impuls aan de creativiteit van kinderen. Hoe kun je vanuit een verzameling bestaande plaatjes je tekening uitbouwen naar een omgeving die je zelf verder kunt invullen? We begonnen deze opdracht met het zoeken van plaatjes uit tijdschriften. Gewoon, plaatjes die je leuk vindt. Hiervan maak je een compositie op je blad en dan gaat de creativiteit vanzelf stromen! Vanuit de plaatjes ontstaan associaties en verhalen die de kinderen verder hebben uitgewerkt.
Prachtig hoe we bij deze tekeningen een kijkje kunnen nemen in de fantasie van onze jonge kunstenaars!
En toen…was het zomervakantie! Ik wens alle kinderen en hun families een heerlijke zomer. Lekker tijd om alles los te laten en even niks te hoeven. Voor mij betekent dat altijd dat er ook weer ruimte komt voor nieuwe ideeën en plannetjes. Ik ga mijn website lekker opruimen en opfrissen en ben ondertussen ook al bezig met voorbereidingen voor de lessen die starten in augustus: te land, ter zee en in de lucht!
En ja, natuurlijk neem ik ook heel veel tijd om te rommelen en te niksen! Tot in augustus!
(We beginnen weer in de eerste schoolweek vanaf 18 augustus.)




















































