Welkom bij deze online galerij!
Tussen de voorjaarsvakantie en de meivakantie hebben we gespeeld met kleur en vorm! Er kwamen verschillende kleur- en tekentechnieken aan bod. Voor mij is het belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk eigenaar zijn over hun eigen tekening. Ik geef een opdracht, zij bepalen zelf hoe ze die invullen. Daarbij gebruiken we meestal kleurpotloden als materiaal, maar ik bied ook andere materialen aan, zodat kinderen kunnen kennismaken en ontdekken wat bij hen past. Soms hebben ze geen zin in de opdracht; dan probeer ik ze toch uit te dagen om er wel in mee te gaan. Op die manier verbreden ze hun horizon een beetje.
Kinderen vragen mij wel eens of ik alle lessen zelf bedenk. Ja dus! Dat vind ik bijna net zo leuk als het geven van de les. De tekeningen bedenk ik meestal zelf, al gebruik ik natuurlijk ook de grote bron van inspiratie vanuit mijn opleiding en heel af en toe kom ik op internet een tekening tegen die heel goed past binnen de les. Zoals de boom uit deze reeks.
Zit jouw kind op tekenles in de Tekentuin? Of ben je nieuwsgierig naar de lessen? In dit verslagje vertel ik je graag wat meer over de tekeningen die de afgelopen maanden mee naar huis kwamen.
Dansen op papier
Gesprek op papier: hand in hand.
In tweetallen deden de kinderen een tekenspel waarbij ze samenwerkten door om de beurt een golvende lijn toe te voegen aan de tekening. Hierbij werd niet gesproken, de communicatie verliep middels de kleurpotloden. Soms deed de ander iets onverwachts, hoe reageer je dan? Wat kon iedereen zich goed aanpassen aan deze situatie! Veel kinderen werden verrast door het kunstwerk dat hierdoor ontstond.
Dansen op papier:
Daarna keken we een klein stukje van een Ballroom-danswedstrijd om vervolgens lekker ontspannen met je kleurpotlood over je eigen papier te zwieren en te zwaaien. Wat kan het heerlijk zijn als je je gewoon mag laten gaan, zonder dat het iets hoeft voor te stellen! Toen iedereen was uitgedanst zijn we gaan kijken wat we allemaal konden ontdekken in het lijnenspel. Er kwamen allerlei verrassingen te voorschijn!
Dit is een hele fijne tekening om te maken als je je verveelt, of als je zin hebt om te tekenen maar je kunt niks bedenken.
Verschillende cirkels
Bij deze les hebben we schilderijen met cirkels van de kunstenaar Kandinsky gebruikt als inspiratie. We bekeken een paar van zijn werken en hebben besproken wat ons opviel.
Daarna hebben we met een passer en sjablonen zelf verschillende cirkels getekend en onderzocht hoe we die konden opvullen met diverse patronen.
Kleuren mengen in de Cirkelboom
Deze tekening kwam ik tegen tijdens het scrollen op internet… Ik vond m zo mooi dat we ‘m bij de les ook zijn gaan maken!
Voorafgaand aan de schilderopdracht hebben we plaatjes van allerlei bomen bekeken en ze uitgebeeld. Hoe sta je als een appelboompje vol met sappige rijpe appels? En een grote statige treurwilg?
In deze les ontdekten we dat we bijna alle kleuren kunnen mengen vanuit de basiskleuren geel, rood en blauw! We hebben op een speelse manier geoefend met kleuren mengen.
Met deze drie kleuren schilderden we een regenboogachtergrond. Daarna mengden we bruin, waarmee een stevige boom geschilderd werd.
Tenslotte gebruikten we weer een schilderij van Kandinsky waarmee we fleurige cirkels in de boom hebben geschilderd.
Rechte lijnen zoals Mondriaan
Als tegenhanger van de golvende lijnen en vormen van Kandinsky, stonden voor deze les de rechte lijnen van Mondriaan centraal. Mondriaan heeft vele stijlen en technieken gebruikt in zijn carrière. We bekeken ook andere schilderijen dan zijn meest bekende en zagen dat hij ook landschappen portretten heeft geschilderd. En dat hij zich heeft laten inspireren door de techniek waarmee Vincent van Gogh beroemd werd.
In deze les hebben we ervaren hoe het is om een tekening te vereenvoudigen naar rechte vlakken. Dat deden we door een kleurplaat te vereenvoudigen en in te kleuren met de basiskleuren geel, rood en blauw, zoals Mondriaan. Het was erg leuk om eens op deze manier naar een kleurplaat te kijken. Leuk om thuis nog eens te doen op regenachtige dagen! Kies dan een eenvoudige kleurplaat, zonder veel details…
Daarna hebben de kinderen hun eigen versie van een Mondriaan gemaakt met behulp van een liniaal. Kleuren deden we deze keer met oliepastelkrijt. Ik laat kinderen graag ervaren hoe het is om met verschillende materialen te werken. Omdat oliepastel lekker dekkend kleurt is daarvoor gekozen bij deze tekening. Sommige kinderen vonden het heerlijk, anderen waren minder fan; vooral vanwege de vlekken die het kan veroorzaken.
Paas-patronen
Deze les hebben we geoefend met ritmisch dynamisch tekenen.
Ritmisch = herhalend
Dynamisch = in beweging
Dit betekent dat we patronen hebben getekend in 1 lijn. Dit is een goede oefening voor balans in je hersenhelften. En daardoor kun je een rustig(er) gevoel krijgen en je beter concentreren.
En ja, als het bijna pasen is, is deze techniek ideaal om een paasei mee te versieren!
Spelen met sjablonen
Ik heb een set geometrische sjablonen waarmee je eindeloos kunt experimenteren. En dat hebben we in de laatste twee lessen van deze reeks gedaan. Geometrische vormen komen veel voor in de natuur; bijvoorbeeld in bloemen en vruchten. Voor de tekenles vormen ze de bouwstenen om zelf te variëren. Het werken met sjablonen geeft houvast en rust.
Eerst kozen de kinderen een voorbeeld dat ze namaakten met behulp van de sjablonen. Zo leer je om goed te kijken, altijd handig als je kunstenaar bent! Toen deze tekening af was, mochten de kinderen kiezen of ze een tweede voorbeeld wilden namaken, of dat ze zelf aan de slag gingen met een eigen ontwerp.










































































